...because a picture worth more than a thousand words...
Up | Down | Top | Bottom

Sunday, September 23, 2007

Selamat Datang Ramadan

Poster Doors Open Day Dundee Mosque.
Dapat juga menyumbang tenaga as a tour guide pada hari tu

Sudah terlalu lama rasanya saya tak menulis...asyik copy paste dari orang lain punya blog aje...hehe...dalam pada kemalasan saya itu, sempat saya mem'browse' beberapa blog sahabat yang telah lama saya tak kunjungi..hasilnya, dari seorang ke seorang sahabat yang lain...dan Alhamdullillah...ia tak sia-sia. Banyak ilmu-ilmu yang saya peroleh hasil daripada menghadap laptop sepanjang hari. Akan saya letakkan link-link blog tersebut apabila saya mendapat keizinan daripada empunya blog, InsyaAllah.

Ermm...sedar tak sedar, da setahun saya berada di bumi Dundee ini...tahun ni saya dah pun bergelar final year medical student, syukur pada Allah. Rasanya berat betul beban apabila berjaya mencapai gelaran ini. Adik-adik junior akan mula bertanya itu ini, minta nasihat dsb. Consultant-consultant pula akan mula letak high expectation. Yang paling menakutkan apabila patient2 sendiri da mula percaya pada kita. Sudah mula terasa tanggungjawab yang akan dipikul bila menjejakkan kaki ke alam pekerjaan nanti. Seperti kata Dekan pada hari pertama introduction haritu, dalam masa tak sampai 10 bulan, awak akan bergelar doktor. Pada masa tuh nanti, tanggungjawab yang dipegang memang berat. Jadi, bersiap sedialah dari sekarang, dari segi fizikal, mental mahupun spiritual. you are the doctor, you are the leader, you are the teacher.Sebagai bakal doktor muslim, kita mesti sedar akan tanggungjawab kita...kita ini hanya sebagai perantara Nya, yang akan membantu berusaha melindungi nyawa manusia di semua peringkat dan dalam semua keadaan, berusaha sedaya upaya menyelamatkan mereka daripada maut, penyakit, kesakitan dan kebimbangan (dipetik daripada Ikrar Pengamal Perubatan Muslim). Rasanya da melalut pulak, objektif asalnya nak bercerita pasal niat =) Ok, berbalik pada topik asal...


Alhamdullillah...sudah hampir 11 hari kita melalui ramadan pada tahun ini. Tak sangka masa berjalan begitu pantas, sangatlah ia mencemburui kita. Marilah kita sama-sama muhasabah diri kita semula...fikir-fikirkan...apa yang sudah kita buat sepanjang sepuluh sebelas hari ramadan yang lepas...ada tak kita bersedekah? bagaimana dengan puasa kita, pangkat berapakah puasa kita agaknya?pangkat orang2 kebanyakan kah?yang puasanya hanya mendapat letih dan dahaga. Sudah berapa juzuk da agaknya quran tu kita baca?atau sudah berapa helaian kah baru kita selak? pernah tak kita bangun solat malam untuk qiamulail? bagaimana pula dengan teraweh kita pada tahun ini?

Tak kesah la berapa banyak pun ibadat yang kita buat, yang penting niat kita mestila dibetulkan...Jikalau kita refer pada hadis2 pun, kebanyakannya akan menyebut tentang pentingnya niat sebagai hadis pertama. Apa yang saya nak utarakan di sini adalah perihal niat sebenarnya...beberapa hari lalu, salah seorang sahabat saya complaint pasal susahnya da masuk clinical year ni...tambah pulak buat surgical blok, bulan puasa lak tuh..."pagi2 pkol lapan da masuk, petang pulak lepas pukul lima baru ward round habis....ruginya buat blok ni masa bulan puasa! tak sempat nak beribadat langsung" Pada saya, niat kita yang penting di sini...saya ckp pada sahabat saya ni, ingatla bila kita pergi belajar, jumpa patient, buat ward round, ambil darah patient, niatkan untuk ibadat. Kita da pun pilih untuk masuk bidang ni, nak tak nak kita harus teruskan (walaupun mungkin ada yang berpendapat masih ada masa utk berpatah balik) ingat lah, tak elok kita mengomel masa sekarang ni...belum lagi bekerja...nanti da kerja, ntah dapat cuti ntah tidak, ntah-ntah kena lak on call beberapa kali masa ramadan....mungkin ini praktis yang baik....yang penting betulkan niat kita....saya sedar ada jugak kawan-kawan saya yang mungkin rasa saya ni terlalu taksub pada pelajaran ...takde nak join program2 sangat...saya kalo org da cakap macam tuh, saya dengar je la..mungkin benar kata org, kita kena la jugak ambil iktibar dari apa yang org ckp...kita cuba buat yang terbaek, ye tak? tapi last sekali kita serahkan segalanya pada Allah (taknak komen byk sgt pasal ni)

Kesimpulan yang saya nak bawa di sini...walaupun kita tak sempat nak beribadat pada bulan ramadan kali ini,ingatlah, apabila kita buat sesuatu kerja itu, niatkannya sebagai ibadat..sememangnya, kalau ada masa lapang, penuhilah ia dengan bacaan Al-Quran dan seumpama dengannya...

Semoga Ramadan tahun ini akan lebih baik dari tahun sebelumnya...InsyaAllah

0 Comments:

Post a Comment

<< Home