...because a picture worth more than a thousand words...
Up | Down | Top | Bottom

Friday, October 19, 2007

Pelik??

Eh Iftida, tak g memane ker? Pelik jer awak dok umah...Dalam minggu ni, tah da berapa org tanya soalan yg sama, dah tak larat da nak jawab. Minggu ni, saya cuti, reading week...walaupon namanya reading week, satu buku pon tak tersentuh lagi nih..hehe...btol2 saya gunakan cuti nih utk relax, macam taun lepas, saya turun soton & london, tuh yang this yr, ramai yg pelik saya tak g mana2...maklumla, org slalu ckp saya nih kaki jalan..haha...ada beberapa sbb saya choose nak stay kat umah je cuti kalini...1-next block saya kena outblock, rural GP,jauh nun ke utara, mungkin jugak tak blk dundee sebulan 2-nak save budjet, cuti summer aritu da over budjet 3-landlord nak dtg refurbish bathroom, sehari plumber dtg, sehari painter dtg, kalo tak de org kat umah, camne nak buat tuh? Alhamdullillah, da siap pon, rasa bathroom cam kat hotel..hahaha

Cukup satu paragraph cite pasal pelik...sedar tak sedar, da sminggu dah kite di bulan Syawal..cepat btol masa berlalu...rindu dgn Ramadan, rindu nak smbhyg teraweh..baru sehari dua raya aritu, da rasa mcm kembali ke dunia lama.Asyik berkejar sana sini, tak sempat nak tadarus ramai2, nak bangun qiam pon da liat, solat pon kdg2 nak akhir2 waktu... aduh2...astagfirullah...rasa nak patah balik ke ramadan aritu...anyway, syawal ni pon kita bole gak kejar pahala..antaranya dengan puasa sunat 6.

Sabda Rasulullah saw "Sesiapa berpuasa Ramadhan, kemudian diiringi dengan puasa (sunnat) enam hari dalam bulan Syawal adalah seperti puasa selama setahun." (Hadis Riwayat Muslim)"

Apa lagi, marilah kita sama2 mengejar puasa 6 Syawal ni, bagi muslimah, bole jugak berpuasa qada' sekali (mengikut beberapa pendapat). Ada sesetengah org selalu memberi alasan, ala..tak sempat la..byk sgt open house, kenduri pon time nih la diorg nak buat...erm...InsyaAllah, kata pepatah melayu, kalo hendak seribu daya, kalo tak nak tuh, seribu lah dalihnya kan.Tak perlu pon dibuat berturut2, pilih aja mana2 6 hari dari 30 hari bulan syawal, sememangnya la disunatkan untuk berbuat demikian, tapi kalo tak sempat pon, tak apa, asalkan buat aja, dan jangan lupa, niat tuh biar btol. Semoga mendapat keredhaan dariNya. Ameen

0 Comments:

Post a Comment

<< Home